lördag 30 augusti 2008

Hur södermedelklass kan man bli?

Lördag.
Efter sedvanlig hundpromenad och tidningsläsarfrukost promenerar jag och lilla vovven bort till Bondens marknad och shoppar ekologiska grönsaker och blommor.
Hem igen, lämnar av hund och grönt och cyklar till banken, där jag tillbringar över en halvtimme med en trevlig bankkvinna, och skriver på lånepapper för hejdlöst mycket pengar. För min hyresrätt blir bostadsrätt, och jag köper, och lånar sjukt mycket pengar med baktanken att nån gång i framtiden kamma in en nätt vinst.
Vilket egentligen är emot alla mina principer. Men det gör jag.
Och sedan träffar vi vännen I och promenerar till Vinterviken och äter dyr ekologisk mat i trädgårdkaféet och dricker rosé och cappuchino, och pratarom konsumtionsångest och jobbintriger och hur vi retar upp oss på söder-bohemian chic-ungarna som rusar runt i sina små designat avslappnade barnkläder och är allmänt ouppfostrade och påfrestande, medan deras latte-föräldrar låtsas som ingenting. (Och det kan vi ju kosta på oss, eftersom våra egna ungar numera är ganska stora och beter sig som folk bland folk.)
Och jag hade inte Odd Molly-klänning på mig, men annars var det väl kryss i alla rutor ungefär, för att vara söder-medie-medelklass.
Festen jag skulle gå på ikväll blev uppskjuten, så jag har joggat runt Årstaviken i stället, och unvikit att skriva på jobbpresentationen som MÅSTE vara färdigskriven till måndag. Shit. I morgon finns inga ursäkter. Bara för att jag för en gångs skull har chansen att kanske påverka en smula så går jag alldeles i baklås av prestationsångest. I morgon måste jag bara sätta mig över den.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka är principerna du handlar emot?
Kanske dags att skaffa nya?

AnnaX sa...

Jag tycker det är fel att sälja ut allmännyttan. Jag tycker det är viktigt att det finns hyresrätter till rimliga hyror i alla delar av staden. Jag tycker det är galet att de som köper loss sina lägenheter får omkring en fjärdedel av marknadsvärdet alldeles gratis av gemensamt ägda bostadsbolag, medan andra inte får samma present.
Ändå, när mitt eget område blir bostadsrätter, alldeles oavsett om jag själv väljer att avstå, då köper jag. För att kunna bo kvar när marknadshyrorna kommer (vilket jag tror att de gör), för att jag inte vill vara hyresgäst hos en brf-förening. Och för att det troligtvis är en bra affär, trots att min boendekostnd nu ökar.
Det är inte så enkelt med principer alla gånger.
Jag tycker fortfarande det är fel att sälja ut allmännyttan.