onsdag 16 juli 2008

Jävla Expressen!

Kommer till jobbet och bläddrar igenom båda kvällstidningarna. Båda har bilder på den kraschande Lisebergsgungan, inskickade av läsare. Aftonbladet har blurrat ansiktena på barnen, för det är nästan bara barn, men Expressen kör sin bild obearbetad.
Skrikande gråtande vettskrämda ungar som kramlar sig fast och ropar på hjälp.
Och jag ramlar direkt ner i mitt eget ångest-hål, tsunamiskräcken, det blir svårt att andas och jag måste sitta alldeles stilla en stund och samla mig innan jag kan börja jobba. Det där är säkert något jag måste leva med, att skräcken och minnena kan komma tillbaka närsomhelst, när något påminner.
Men det som gör mig så rasande är inte min egen reaktion, det är vad Expressen gör mot ungarna i gungan.
HUR I HELVETE kan man agera så jävla oetiskt? Förstasidan och en helsida inne i tidningen med en totalt hänsynslös uthängning av livrädda barn. Jag hoppas de får hjälp av sina föräldrar, när chocken har lagt sig, att stämma skiten ur tidningen.
Utan att veta misstänker jag också att det här hänger ihop med den ökande användningen av läsarbilder. Man kan inte förvänta sig samma etiska överväganden av amatörfotografer som av proffs, men då måste också redaktionerna ta ett extra stort etiskt ansvar. Det är inte den anonyme fotografen som är skurken den här gången. Det är Expressen.
(För övrigt ser jag att Expressen också har blurrat ansiktena på bilden på webben. Där har uppenbarligen någon ansvarig använt huvudet, till skillnad från på papperstidningen.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du skämtar väl?

Stämma en tidning för en bild på några som befann sig i en karusell?
Du får nog förklara lite mer ingående VAD som är så oetiskt.

AnnaX sa...

Om ditt barn (eller du själv i den åldern, eller någon annan unge för den delen) var med om en så skrämmande händelse att det kanske trodde att det skulle dö, grät och skrek på hjälp i full panik.... Skulle du vilja att någon tog en bild av ditt barns ansikte i det ögonblicken och fläskade ut den över förstasidor i vartenda tidningsställ i hela landet?
Om du inte inser hur traumatiskt det kan vara - tja, då vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Anonym sa...

Ok, du tillhör den skolningen...
Själv anser jag att ju tidigare ett barn lär sig att döden är en oundviklig del av livet desto bättre kommer de klara av att handskas med den senare i livet.
Livet är farligt. Hur mycket man än skyddar någon kvarstår alltid det faktumet. Alla dör. Vissa förr, andra senare.

Alla de som var vittnen då? Ska de sudda ut bilden ur sitt minne eftersom det är oetiskt att titta på när en olycka händer för att de kanske kan berätta om det senare?

Nej, jag ser inget fel i att publicera bilderna. Det är inte mer fel än att publicera en bild på en kändis som äter middag på en pizzeria.

Att du inte håller med har jag inga problem att förstå. Däremot tycker jag du överreagerar å det kraftigaste.

AnnaX sa...

Jag tror inte du fattat riktigt.
Det handlar inte om att dölja döden för barn - själv har jag t ex tagit med småbarn på begravningar, låtit en fyraåring ta farväl av en död liten släkting osv. Bara som exempel, för att förtydliga min inställning.
Det här handlar om journalistisk etik, om när det är okej för media att exploatera människor i en extremt utsatt situation som inte har en chans att tacka nej. Dessutom mycket unga människor.
Och du, det är en jäkla skillnad på att tro att man ska dö och att äta pizza. Faktiskt.