tisdag 4 november 2008

Nej men oj så gott det blev

Nej, jag orkar inte skriva något om USA-valet - utom om det fiffiga upplägget jag hörde på jobbet idag, en kollega som spelat pengar på McCain, "så blir jag glad hur det än går".
Nej, jag orkar inte formulera något mer om Halal-tv och handskakningar heller, trots att jag funderat hit och dit hela dagen - utom att förtydliga att jag minsann tycker att Hamilton hävde ur sig en massa dumt, men att det är att förenkla att bara slå bort hans reaktion med att han är dum i huvudet och rasistisk.
I stället blir det faktiskt lite matbloggning. För i kväll har jag gjort lammfärsdolmar i savojkål, kokade i tomatsås, och herreminje så gott det blev!
Dolmarna gjorde jag av savojkålsblad som kokats i ett par minuter för att mjukna. Fyllningen av kokt råris och lammfärs, smulad fetaost och bitar av svarta oliver.
Tomatsåsen av hackad gul lök och vitlök som frästes lätt i olivolja, Muttis körsbärstomater på burk, salt, peppar och färsk timjan.
Dolmarna kokade i knappt en halvtimme i såsen, och jag åt dem med mathavre.
Och jag är fortfarande tagen av hur gott det blev.
Jag som inte ens gillar kåldolmar...

Inga kommentarer: