fredag 7 november 2008

Så sant som det är sagt

Anna Larsson skriver precis det som behöver sägas om föräldraledighet, jämställdhet och ekonomi i SvD. Läs det! Det är för mig obegripligt hur en enda tänkande människa kan argumentera emot något så glasklart.
Kom inte och gnäll sedan, män, om ni inte räknas som lika viktiga föräldrar när barnen blir större.
Kom inte och gnäll sedan, kvinnor, om ni inte har samma chans på arbetsmarknaden som männen, men däremot sämre ekonomi.
De enda som har rätt att gnälla är faktiskt barnen.
Och tack, Messerschmitt/Hemliga morsan för tipset!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Precis som många liknande artiklar utgår Anna ifrån att kvinnor TVINGAS ta all föäldraledighet, jobb deltid etc.
Well, here´s some news for you! Massor kvinnor väljer detta själva av den enkla anledningen att de tycker att det är skönt med betald långledighet och det är skönt att gå vid 3 varje dag. Att de sedan förvånas över tristare karriärer, lägre lön, sämre pension etc är en gåta!
Sensmoral: Det finns inga gratis luncher och man kan inte få allting samtidigt.

//Kvinna, chef, tjänar +100tKr/mån precis som min man, delar allt ang barn 50/50, inga långa dagar på dagis, ingen aupair - men lite egentid.

Stefan Hagberg sa...

Till det Perfekta Paret får man bara gratulera. Ett dreamteam. Båda har bra betalt, ungarna mår bra och allt är toppen! Men nu funkar inte samhället riktigt så generellt. Så ni kan ju inte ha skrapat ihop de där lönerna på sociologiska studier för då skulle ni antagligen förstått den saken.
En sak tycker jag är konstig. Jag har inga barn eftersom världen är grym eller något i den stilen. Helt ärligt så har det inte blivit av. Hur gör man?
Däremot har jag en hund och det är nästan samma sak.
Fick på kringelskrogvägar tag på Anna Larssons artikel om bilar och barn. Den hade sina poänger, ingen tvekan om den saken.
Även om det är lite vågat att jämföra bilinköp med föräldraledighet eftersom det inte behöver vara samma personer så ligger det en hel del i det. Varje morgon ser jag stressade föräldrar som spurtar iväg med sina barn till dagis eller var de nu tar dem.
Jag förstår överhuvudtaget inte det här snacket att jag tjänar bättre och då är det bra att min hustru, flickvän, sambo stannar hemma istället för mig.
Till detta kan läggas en del bokstavskombinatoriskt argumenterande om barn som en rättighet.
I vår familj som består av en hund och en man och en kvinna så har vi alltid satt hunden främst. Den är nu nio år och vi hoppas att den ska leva fem eller sex år till. Om alla barn dog efter femton år så skulle fler antagligen delat på föräldraledigheten jämt av så att säga.
Jag kan inte ta en heltidsjobb just nu eftersom hunden måste ut och jag stöter varje dag på hunddagis med tio tjugo hundar som kortrastas ett par gånger per dag och sedan sitter i en bur så det är ingen option.
För tillfället jobbar min sambo utomlands så jag får vara hundhusse i första hand och yrkesaktiv i andra hand.
Så har det också varit för min sambo tidvis.
Att överhuvudtaget ta upp det ekonomiska argumentet som man eller kvinna är sorgligt och visar bara på vilka ynkliga små människor vi är. Det finns ett enkelt uttryck; girighet. Samma girighet som nu fimpat det finansiella systemet.
I vår familj har bland har hon tjänat mer och ibland har jag tjänat mer.
Så frågan är. Varför skaffar man barn, hund eller undulat? Är det för att man tycker om barn eller djur eller för att det känns rätt ungefär som en accessoir. Barn är en sak bland andra investeringar.
Om kvinnor är så korkade att de väljer en man som vill sätta sin karriär före delad barnledighet och de blir med barn innan de hinner upptäcka det så borde de förbjudas att ha barn. Om en man å andra sidan är så jävla korkad att han skaffar barn utan att vilja offra några tusenlappar och dessutom är sinneslö nog att argumentera för det så borde också han få ett kraftigt barnförbud intatuerat i pannan.
Nu ska jag gå ut med hunden så jag inte blir anmäld till HO.

AnnaX sa...

Anonym: Jag läste det inte som att Anna L tyckte att någon tvingades till något, utan att det var pappors och mammors val hon ifrågasatte.
Stefan: Barnledigheter har jag alltid delat, men jag har jobbat heltid både med hund och med barn, blir det stämpel då? I alla fall är både hunden och jag blöta av regn nu, man får offra kroppen, som min pappa brukar säga.

Stefan Hagberg sa...

Ingen stämpel. Sen är det inte alla SUV:ar som välter. Fast det var väl kanske en annan diskussion och möjligen en annan Anna. Men den här Annan får ha det så bra. Det blåser ute och jag såg en blixt nysss uppe på Skinnarviksberget. Kan det stämma eller tog jag de röda pillren istället fär de blålila till höger.