tisdag 4 november 2008

Svårt att släppa taget

Nej, jag kunde inte riktigt släppa det där med Carl Hamilton och Halal-tv-tjejerna ändå. Jäkla internet, aldrig kommer man i säng när man börjar bloggsurfa...
Så nu måste jag bara länka till Nima Daryamadj som skriver en massa läsvärt i Nordic Dervish. Bland annat om att bara välja ortodoxa muslimska tjejer som programledare: Bra jobb SVT gjort för att skingra fördomar. SD lär ääälska detta. Tror han har en poäng där.
Där hittar jag också vidare till vad Pernilla Ouis skrivit i Expressen, bl a Hur hade vi reagerat om en person hade vägrat att ta i hand med hänvisning till något annat än kön? Om man istället hade hänvisat till etnicitet eller religion? "Jag hälsar inte på dig för att du är arab" eller "för att du är jude". Och med argumentationen att detta handlar om respekt för den andra parten! "Multikultidiskursen" tystar andra kritiska röster effektivt.
Läs henne! Jag tror att vi MÅSTE våga låta diskussionen bli lite mer komplicerad än ett enkelt för eller mot muslimer.

Inga kommentarer: