måndag 3 november 2008

Varför blev han så arg?

Efter allt förhandsrabalder var jag bara tvungen att titta på Halal-tv, lilla vovven fick vackert vänta en stund extra på kvällspromenaden.
Och, jaa, det känns lite som att halka omkring på nattgammal is det här. Man halkar, trampar snett och hamnar på djupt vatten hur man än gör...
Men mest funderar jag ändå på Carl Hamiltons ilska. Och då tänker jag att om jag vore en svensk man, som uppfattade mig själv som genusmedveten, jämställd och hyfsat fördomsfri, då skulle jag nog kanske också bli arg och sårad om en ung kvinna vägrade ta min utsträckta hand just därför att jag är man.
Som jag uppfattar vissa idéer inom islam, om att kvinnor ska täcka sig på vissa sätt och undvika att hälsa på män på andra, så handlar det egentligen inte om kvinnor utan om män. Om att män inte ska avledas från fromma tankar på gud, vilket de riskerar att göra om de utsätts för anblicken av ett kvinnligt hårstrå, eller råkar vidröra en kvinnas handflata. Därför ska kvinnor tjäna gud genom att inte utsätta män för frestelser.
Dels är det en mycket trist syn på kvinnor, som i första hand någon sorts irritationsfaktor som ska oskadliggöras.
Och dels är det en mycket trist syn på män, som viljelösa icke-tänkande slavar under sina könsdrifter.
Sedan tänker jag på en djupt troende muslimsk ung kvinna jag känner, som inte anser sig behöva bära slöja, och som aldrig skulle neka att ta en utsträckt hand. Nej, alla muslimska kvinnor gör verkligen inte samma tolkning av vad religionen kräver.
Pust, det är knepigt det här. Jag tror verkligen på att respekt är a och o, och kunskap om varandra. Att vi är många som behöver lära oss mer om islam, och andra religioner och sedvänjor med, för den delen. Men då kanske Halal-tv-tjejerna och andra med samma synsätt också måste sätta sig in i vad det symboliserar att inte ta en utsträckt hand, och fundera en gång till på om det är värt priset.
Programmet för övrigt då? Intressant att de ville diskutera klass, och jag trodde att det kanske skulle bli nya spännande ingångar på en gammal diskussion. Hur klassamhällets definitioner inte riktigt gäller längre. Men det försvann lite i förenklingar om lite pengar i icke-vita Alby och mycket pengar i vita Djursholm. Mer fokus på fördjupning där, och mindre på att undvika att skaka hand, så kunde det ha blivit ett riktigt bra program.

2 kommentarer:

Stefan Hagberg sa...

Hej AnnaX,

Calle borde inte skällt på slöjhönsen men det är ingen religiös fråga.

Här finns lite vägeldning.

No handshake for Sir Ian:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6284231.stm

Engelsk sökmotor för Koranen nedan:

Med sökordet "hands" får man 148 träffar. Jag har läst dem alla och noterar en viss fördel och respekt för den högra handen framför den vänstra. Så enligt Koranen borde den högra handen vara en tecken på respekt. Däremot ingenting om att kvinnor inte får ta främmande män i handen. Men jag kan ha missat något så:

http://quod.lib.umich.edu/k/koran/simple.html

AnnaX sa...

Hej Stefan!
Jag har för dålig koll på Koranen för att våga säga det själv, men du har säkert rätt i att det handlar mer (eller bara?) om kulturella sedvänjor än religion.
Och i botten, därom är jag övertygad, finns en syn på män och på kvinnor som det inte borde vara tabu att fundera närmare över.