söndag 14 december 2008

Pyssel

Man hinner inte allt. Men vi har i helgen bakat pepparkakor och dekorerat dem med kristyr, bakat lussekatter, köpt och pyntat enris, gjort knäck och chokladdoppade dadlar fyllda med mandelmassa och pistagenötter.
Och jag har varit på trevlig glöggfest, dansat modern dans och skurat under badkaret och bakom tvättmaskinen (äckel äckel). Därtill hundpromenaderna, pälsvård och lite städning. Inte illa för en helg, även om jag i vanlig ordning inte hann allt jag hade tänkt.
Med pepparkakorna var det så här:
På fredagkvällen bakade vi en 4-5 plåtar och dekorerade rätt många av dem, en stor och en lite mindre bricka full. Eftersom det var andra gången började vi få lite snits på kristyrspritsandet, och framför allt elefanterna blev riktigt snygga.
Kristyr behöver tid för att stelna, så brickorna fick stå framme. På köksbordet. Och sen gick jag och la mig, utan en tanke.
Så dumt så dumt.
På morgonen fanns fyra pepparkakor kvar på brickorna. Fyra stycken. Lilla vovven var alldeles extra insmickrande glad när jag klev upp, som om han anade att det kanske inte var helt okej ändå.
Tja, lyckas man inte uppfostra en hund att låta bli att knycka mat, och inte heller lyckas komma ihåg att plocka undan pepparkakor med sockerkristyr, då får man skylla sig själv. Det gick inte ens att skälla på honom, brottet var ju redan avklarat när jag vaknade.
Nåväl, vi hade mer pepparkaksdeg i kylen, och mer florsocker till kristyr, så vi bakade nya. Och elefanterna blev nästan ännu snyggare den här gången.

Inga kommentarer: