onsdag 31 december 2008

2008 är snart slut

Några bra saker under 2008:

Roligast: Klungan, i måndags kväll på Södra teatern. Minst 75 procent av alla skratt jag skrattat under året, de kom under två timmar med Klungan. Första repliken var ungefär såhär:
"Jag har slutat försöka öppna mig för mina känslor. Min smärttröskel är alldeles för låg."
Om jag hade de fysiska förutsättningarna skulle jag börja odla ett rejält skägg direkt.

Bästa konserten: Nick Cave på Globenannexet i våras. Nu har jag inte varit på så himla många konserter direkt i år, men Nick Cave är alltid bäst, och då var han ovanligt mycket bäst dessutom.

Bästa scenframträdandet i övrigt: Bruno K Öijer på Södra Teatern. Fantastiskt. Så mycket kärlek i salongen.

Bästa simturen: I 22-gradigt vatten på sommarön, ett par kilometer i öppen sjö och mot sjöbrisen. Jisses vad trött jag efteråt.

Bästa naturupplevelsen: På skidor från Låktatjåkko fjällstation ner till Björkliden, en strålande februaridag med blå himmel och gnistrande snö. Offpist nerför orörda sluttningar, däremellan en hel del stakande, med bara vita fjälltoppar runt om så långt ögat nådde, och inte en människa.

Bästa läsupplevelsen: Jag hade med två böcker på semestern i somras, Lars Noréns dagbok och Martina Lowdens "Allt". Naturligtvis lade Lars beslag på hela semestern och lite till, så Allt (som jag redan hade väntat ett år med att ta tag i) blev liggande till senare på hösten. En klar felprioritering. Det var länge sedan jag sakta men säkert blev så uppslukad, och inspirerad, av en bok.

Bästa TV-serien: John från Cincinatti. Twin Peaks goes surfing, för 2000-talet. Och nu fick jag den i dvd-box som julklapp av stora dottern, hurra!

Bästa fyndet: Nästan en liter jättefina gula kantareller. Och det var första gången i mitt liv jag hittade svamp alldeles själv.

Inga kommentarer: