fredag 2 januari 2009

Två bra saker 2009

Bra sak 1: När jag går ut med hunden på kvällspromenaden i kväll singlar ett tunt lager snö ner och lägger sig över marken. Äntligen. Det blir inte mycket, men jag blir glad, och lilla vovven blir glad, och nosar sig fram i ivriga åttor genom Tantolunden.
Bra sak 2: Virusskyddet på datorn är fixat! Men det tog sin tid, och förklaringen var... tja...
Först försökte jag ju själv och fick spader, och åkte bort en vecka. Sedan grubblade jag och försökte igen och igen med olika varianter. Sedan kom stora dottern med pojkvän och försökte, och avinstallerade andra program och hade sig, men inte hjälpte det.
Sen lyckades jag hitta en länk till supporten och väntade i en timme och tjugo minuter innan jag fick chatta med en tekniker, som mejlade en länk till ett program, som jag laddade hem och körde enligt alla konstens regler. Det hjälpte inte.
Nästa dag chattade jag med en annan tekniker, som gick in och fjärrstyrde datorn och testade allt möjligt, men som till sist gav upp och hänvisade till telefonsupporten.
Som redan hade stängt och sedan fortsatte vara stängd under hela nyårshelgen, så inte förrän idag kunde jag ringa. Och ännu en tekniker gick in och fjärrstyrde datorn och grottade runt ännu mer, och ingenting hjälpte. Och till slut kom han på att det kanske kunde vara fel på installations-cdn. Så han laddade hem programmet i stället, och då gick det hur bra som helst.
Det var alltså inte jag som var dum i huvudet. Det var alltså inte något okänt megafel på min dator. Det var fel på den lilla jävla cdn jag köpte för 700 dyra kronor, och som nu dessutom kostat mig ett stort antal timmars bryderier.
Jag ska ALLTID köpa program på nätet i fortsättningen.

Inga kommentarer: