måndag 14 april 2008

Fotboll suger del 2

Cyklar förbi Medborgarplatsen på väg för att träna capoeira.
På långt håll skymtar jag polispiketerna, och hela vägen sedan, parken vid Bågen, Medis, Björns trädgård... Fullt av brölande skränande män. Och ölburkar. Och grönvita halsdukar.
Unga män som muckar gräl med gälla målbrottsröster, vuxna sk "vanliga" män som helt öppet i dagsljus står på rad och pissar mitt i parken, skränande hotfulla manliga röster som fyller luften.
Jo, det finns visst en och annat tjej, eller kvinna också, absolut, men de låter inte bråkdelen så mycket, och pissar lite mer diskret i alla fall.
Nej, här ligger testosterondimman tung, smockan hänger verkligen i luften, och mer än så, och det känns som att passera en krigszon.
För att inte tala om alla dyrbara skattekronor som rinner iväg på kravallpoliser, bara för en jävla match.
Fotboll tar verkligen fram det sämsta i människan. Eller i mannen då, av vad som syns i alla fall.
Så jag cyklar vidare till capoeiran och hatar fotboll och fotbollsmän. Och vi tränar lugnt och fint smidiga serier av rörelser, sparkar och försvar.
Och sedan flippar träningen ut lite på slutet, för vi är så få, och går över i en nästan regellös fotbollsmatch, med mjuk gympasalsboll. Och jag är med, eftersom vi är så få att det bara inte går att vägra, som jag annars alltid gör när det kommer fram bollar.
Och jag gör minst fyra mål.
Och jag har riktigt kul.
Men säg det inte till nån.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fotboll? Jag har läst igenom det du skrev om vuxna män som beter sig som grisar och håller med om att det är vidrigt, men i mina ögon är orsaken solklar: Alkohol.
Jag har svårt att tro att dessa män skulle stå och pissa på gatan och mucka gräl om de inte druckit de där fem ölen först.
Det är jäkligt synd att det är så, för det är därför jag aldrig går på fotboll i Sverige trots att jag gillar sporten. Men att förbjuda alkohol på matcher... gud, det vågar man ju inte säga, killarna skulle ju bli galna.

AnnaX sa...

Ja, pissandet och grisandet hör definitivt ihop med alkoholen. Men aggressiviteten tror jag inte man skylla bara på ölen. Behovet att stå i hopar och bröla hotfullt - nej, alla är faktiskt inte fulla. Då skulle känslan av att passera en krigszon inte vara lika stark.
Jag menar inte att fotbollen är den enda orsaken till det beteendet, men den verkar plocka fram det.
Sen kan man ju undra lite stillsamt om det är så mycket till sport om den kräver ett stort antal öl för att kunna njutas av...