onsdag 30 april 2008

Ondskans makter mullrar

Egentligen borde mörkermän av den här typen nog helst bara tigas ihjäl.
Jag har under dagen försökt förtränga att jag ens läste texten i morse. Men okej då.
Om nu hela svenska folket verkligen tycker att äktenskapet är det enda acceptabla sättet att organisera sitt liv, oavsett alla andra förutsättningar - då borde väl alla redan vara gifta? Varför ska någon i så fall på ett eller annat sätt behöva övertalas att leva i äktenskap, om det ändå är det man vill, innerst inne?
Nej, glöm inte vad det är de här männen egentligen vill.
De vill att jag ska skämmas, smutskastas, hånas och straffas ekonomiskt, för att jag hellre lever som ensamstående med en lugn och harmonisk miljö för mig själv och mina barn, än stannar i ett destruktivt förhållande där alla hade fått leva mer eller mindre i en krigszon.
De vill att mina barn ska utpekas som oäktingar, som mindre värda än andra barn, och ha sämre chanser än andra.
De tycker att samhället har försämrats för att det inte är så idag.
Glöm inte det.
Fundamentalister är sannerligen ondskans makter, oavsett religion.

2 kommentarer:

Anders sa...

Det är väl få relationsformer som är så dokumenterat misslyckade som äktenskapet mellan man och kvinna. man kan ju lugnt säga att det finns ett statistiskt urval och signifikans.

AnnaX sa...

Ja, och även om det säkert fungerar alldeles utmärkt för många (och det har jag verkligen inga problem med) så kan jag inte begripa behovet av att fördöma andras val.
Borde det inte tyda på att man innerst inne är väldigt osäker på att man har gjort rätt? Annars skulle man väl inte ha ett så förtvivlat behov av att få bekräftat att de som gjort andra val gjort fel?