torsdag 10 april 2008

Fotboll suger

Lilla dotterns fotboll drar igång igen, och jag måste erkänna, jag är inte alls förtjust, även om jag inte gnäller så hon hör. Det är något med de där ungdomslagsporterna som stör mig. Som om man snävas in i en fålla av hur barnfamiljer ska vara - du SKA ägna helgerna åt att köra bil till och stirra på matcher, du SKA ägna vardagskvällarna åt att köra bil till och stirra på träningar, du SKA engagera dig och sälja lotter och fika, och gå på möten, och vara materialförvaltare, och boka domare, och oranisera ditten och datten... Så gör man. För barnens skull.
Hur hinner folk? Och tycker de verkligen att det är kul? Jag vet miljoner andra saker hellre vill göra på helgerna, både tillsammans med barnen och på egen hand...
Dessutom tror jag att det här lagsportandet är en allvarlig bidragande orsak till uppfattningen att barnfamiljer måste ha bil, helst en stor bil. Måste man verkligen delta i alla komplicerade cuper och åka kors och tvärs för matcher hela tiden? Skulle det inte gå att tänka ut smartare lösningar?
Sen är det märkligt att lagidrottare är så klena. På vintern tränas ishockey och bandy i närheten av oss, och aldrig någonsin ser man någon spelare komma ur bussar eller tunnelbanan, som det är max 100 meter till. Alla skjutsas i bil, även de äldre tonåringarna och de vuxna. Att gå mer än 10 steg verkar otänkbart. För svaga armar för att bära väskan med utrustning, kanske.
Och nu när fotbollssäsongen börjat är det slut på friden i den annars rätt lugna Tantolunden. För en bit in ligger ett par grusplaner, och plötsligt parkeras massor av bilar inne i parken, varenda dag. Fotbollsspelarna har inte alls lika mycket utrustning att släpa på som ishockeyspelarna, men benstyrkan är det tydligen inte heller så mycket med, för ingen verkar kunna gå till tunnelbanan, 4-500 meter bort. Eller ens till en bil som är parkerad längre bort än 10 meter.
Värst är de vuxna korpspelarna, de verkar vara tvugna att parkera vid linjen och vältra sig ur bilen direkt ner på planen för att orka spela.
Så nu är det tät biltrafik i parken. Hälsosamt, eller hur?

2 kommentarer:

Anders sa...

Men mitt i prick. Så jävla exakt. Och utan bil eller sambo känner man sig som ett ufo till soccerdad.

AnnaX sa...

Eller soccermum, för den delen ;-)