torsdag 19 juni 2008

Innan jag rusar till tåget...

... med en ryggsäck full av hundmat, vin och böcker, och hund, så kan jag inte låta bli att slänga in en grej till.
Den senaste veckan har det legat som ett gruskorn i medvetandet - den massiva bombmattan av texter om Sex in the city som rullats ut i media.
Jag har inget emot seriösa analyser av populärkultur, tvärtom.
Det är lite intressant att serien/filmen uppenbarligen provocerar rätt många män (fast det är ju intressantare när reglerna om föräldraledighet provocerar, eller lika lön, eller nästan vadsomhelst faktiskt).
Men, men, men... hur intressant är det egentligen när man läser de där texterna?
Vad får man veta?
Det kan naturligtvis bero på att jag faktiskt inte sett ett enda avsnitt av serien, men jag hittar faktiskt inte särskilt mycket intressant någonstans.
"Kvinnlig vänskap" mumlar kvinnor i min närhet som ett mantra, och tindrar med ögonen, "att kvinnlig vänskap tas på allvar".
Jaha. Fast jag umgås faktiskt mest med kvinnor, mina närmaste vänner är kvinnor, och ändå känner jag inte alls igen mig i den där bilden.
Nåväl, inte kom jag vidare med någon sorts vettig analys kring detta (måste väl se filmeländet först för det, antar jag, och det har jag faktiskt ingen större lust med), men så ser jag att Annina på Shampoo Rising har skrivit hur klokt som helst.
Så det måste jag ju bara dela med mig av!

Inga kommentarer: