måndag 8 september 2008

Jag - ingen riktig kvinna

Jag försöker sammanbitet vara positiv, men det går inte så bra, när jag ser Aftonbladets nya kvinnosajt Wendela.
Kanske jag inte platsar på tjejmiddagar, men jag känner mig måttligt specialintresserad av "relationer"(Neil Strauss-raggning, otrohets-gen-biologism och dumpnings-guide), barn (utom mina egna) eller livscoacher (haha) och karriärboosting (som om det någonsin var så enkelt).
Glöm könsmaktsordningen, vi har 5 knep som fungerar, liksom.
Dessutom: kan vi inte enas om att sluta använda det vidriga ordet "snackis"?
Stefan Hallgren skriver så klokt:
Hade det inte varit bättre att vara först med något annat Aftonbladet? En avdelning som verkligen tittar dagens moderna människor och kvinnor DJUPARE i ögonen och frågar vilken riktning ni ska gå tillsammans nu när skilsmässorna närmar sig, orken tryter och lågkonjunkturen snart tvingar ut glamour-familjen från Bromma till nån småstad ut i landet? Det som kommer efter boken "Lycklig och älskad av alla, och på jobbet går det också bra" av Fru Haag?
Vi ska snart in i en ny fas med allt det här. I den fasen går det inte att upprätthålla den överetablering av livsstils-knark som tidningshyllor och nätet dryper av just nu.

Och jag kan bara instämma. Det är dags för något annat än "Fixa ditt glammiga drömliv - eller ett eget spa i badrummet, om du är pank men ändå vill drömma".
Det här luktar bara "vi vill leverera en viss målgrupp till våra annonsörer, i en trivsam och ofarlig stämning där ingen någonsin riskerar att sticka sig på något vasst".

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag har inte hunnit kolla wendela än/det kan ju vara okej, men är knappast prio 1... :)

Anonym sa...

Jag läste typ 50 sidor i Spelet, och sen fick JAG spel… Det är inte ofta jag lägger undan en bok utan att ha avslutat den men fy fan… Hur kan tjejer gå på sånt?! Det är verkligen en gåta för mig.