måndag 17 mars 2008

Tänker lite på miljön också

En liten gnällig tanke:
När det gäller att dra in på vårt allt mer frekventa semesterflygande, så dyker ofta argument av typen "det är viktigt att vi reser och möter andra och lär oss mer om varandra" upp.
Och jag vet att detta är både elitistiskt, grinigt och missunnsamt, men jag kan inte låta bli att fråga mig:
Exakt hur mycket lär man sig om hur andra har det genom att flyga och transferbussas till ett all-inclusive-hotell, där man sedan ligger vid poolkanten och sippar drinkar i en eller två veckor? Varje vinter?
Konstruktivt om miljön hittade jag på etc.se.
Vi måste verkligen bort nu från tjafset om att alla ska gå hem och byta varsin glödlampa, och börja prata infrastruktur, lagstiftning, styrmedel och politik i stället.
Fast själv fortsätter jag att handla kravmärkt och undvika kött, så det så!

Inga kommentarer: