måndag 17 mars 2008

Tänker på Tibet

Det är svårt att förstå sig på den kinesiska arrogansen. Att den egna befolkningen som bara har tillgång till censurerad information köper ledningens version av vad som pågår, det verkar rimligt.
Men hur kan de tro att resten av världen ska göra det?
Jag känner mig inte alls tvärsäker på vad som är bäst - att bojkotta OS totalt, eller att åka dit och ta alla chanser att protestera, helst i direktsändning. Jag brukar älska OS, men den här gången har glansen redan falnat.
Igår var jag med i en ganska liten skara som demonstrerade på Medborgarplatsen. Och jag undrade var alla var som förut glatt rusade runt i röda tröjor när det handlade om burmesiska buddhistiska munkar. Inte lika kul att agera mot Kina kanske? Burma är ju lätt att bojkotta, eftersom vi knappt handlar något av dem. Men Kina? Vojne, vojne... det skulle gå illa åt den livsviktiga shoppingen det, och det vill vi väl inte riskera, eller hur?

Inga kommentarer: