fredag 10 oktober 2008

Att svära i kyrkan

Trött och ganska sliten efter en tuff vecka slöade jag lite hemma innan jobbet i morse, och lyssnade på P1.
Först blev jag arg. Ulf Adelsohn, numera styrelseordförande i SJ, lät förvånande nog mycket vettig när han förgäves försökte få infrastrukturminister Åsa Torstensson att förklara hur SJ ska fixa att dels köra de olönsamma tågsträckorna och dels konkurrera om de lönsamma. Eller om det verkligen är kundernas behov och önskningar att trafiken splittras upp på ett gäng olika operatörer på olika sträckor. På några minuter hade infrastrukturministern fyllt upp hela min dagskvot av hur mycket skitsnack jag tål att höra.
Sen var det dags för Horace, som inte är mannen som lägger fingrarna emellan. Och jag njöt för fulla drag när han glatt och muntert förklarade att svenskar missar möjligheterna till ett rikare liv genom att vara obildade och lata, och inte orka ta till sig bra litteratur.
– Man ska inte moralisera det är bara en iakttagelse man kan göra. Var och en väljer sitt eget helvete. Det är ingenting jag vill lägga mig i, sa Horace.
Det här kommer han såklart att få äta upp. Inte får man säga att den som inte tar sig längre än till seriesidan i lokaltidningen missar något viktigt i livet. Och man får absolut inte säga att människor är lata när de inte orkar läsa böcker. Lat är man när man inte orkar städa, gå till jobbet eller motionera. Men anstränga sig för att läsa något som inte slinker ner lättare än en mask i komposten? Nej hu, så hemskt. Kulturkofta! Snobb! Tönt! Nobelpriset till Liza Marklund, och förbjud böcker som har ord med fler meningar än tre, och konst är bara konst om man ser vad den föreställer och alla kan förstå, direkt, och bla bla bla…
Ja, så där kommer det att låta, i bloggar, kommentarer och kvällstidningar, vänta bara.
Emellanåt blir jag så enormt trött på det trivialas diktatur som lägger sig som en tung fuktig grå filt över allt i det här landet. Fast det är kanske lika illa på andra håll också.
Sen piggar jag upp mig lite med Jonas Thentes bokblogg. Säga vad man vill om Jonas Thente, men han lägger inte heller fingrarna emellan, och ibland är han bara för underbart rolig.
- Closeau? Ska det vara bättre än Astrid Lindgren va? VA? VA??
Fabbe, 32

Eller:
- Jean-Maria? Är det en såndär svart lesbisk hbt-person i år igen? Kan de aldrig ta någon vit, västerländsk man nån gång?
Selma, 55

Eller:
- Aha..säg ingenting... det är en såndär som skriver sånthär: dkrmitgjm,posdj,lfgolweoijf. Så satans typiskt dom där satans typiska snobbarna. Såhär: iuerufngisdjfosehnfhx... eller hur? Det får man pris för!
Nils, 49

Inga kommentarer: