söndag 26 oktober 2008

Så mycket smörja det pratas

Det här är bland det dummaste jag läst på länge.
Enligt en tveksam "trendexpert" skaffar vi hundar i stället för barn, eller i väntan på barn, och därför har marknaden för hundkläder, hundparfymer och andra sinnesrubbade hundpryttlar exploderat.
Sånt skitsnack. Jag har både barn och hund, och ingendera har jag skaffat för att köpa kläder till. Den som skaffar barn för att få shoppa barngrejor borde nog fundera på någon sorts docka i stället. Och den som vill klä av och på ett djur borde skaffa ett uppstoppat.
Har man skaffat en hund som behöver kläder på sig för att gå ut, då har man nog köpt fel sorts hund för det klimat man bor i.
Det är att visa respekt för hunden, att klä den i något snyggt i stället för i någon gammal trasa. Och ofta innebär klädköpet att hunden får lite mer uppmärksamhet, säger en hundpryttelförsäljare.
Om det kan jag bara säga en sak - i helvete.
Förhoppningsvis blir det omodernt med hundar snart, så att inte fler hundar behöver hamna hos sådana människor.
Att skaffa hund är ett åtagande som inte alls handlar om att pynta och måla klor, utan om att fostra, träna, aktivera, motionera, rasta i alla väder...
Det är krävande, jobbigt och alldeles underbart.
Det enda jag hoppas stämmer är att hundar snart blir välkomna på pubar och caféer, det vore toppen.
Men annars, allvarligt - den här lågkonjunkturen börjar kännas allt mer välkommen, kanske kan den skrämma vett i några urblåsta shoppingskallar.

Inga kommentarer: