lördag 25 oktober 2008

Dags att ge upp nu?

De senaste dagarna har det varit lite tragikomiskt att höra och läsa kristdemokrater. Sackredeus i Ekot i går, eller Elisabeth Sandlund i Dagen. Sackredeus talade om att alla måste visa respekt och samtala, men kära nån, kd har ju varit ensamma om sin ståndpunkt när det gäller könsneutral äktenskapslagstiftning hur länge som helst, homofoberna har redan visats mer hänsyn än de förtjänar.
Elisabeth Sandlund vill väcka opinion, lycka till säger jag. Ni har resten av alliansen emot er, ni har hela oppositionen emot er, ni har en stor majoritet av folket emot er. De enda ni möjligen har med er är sverigedemokraterna, och det sällskapet borde väl väcka till eftertanke? Eller inte, delad trångsynthet och fördömande av det som känns främmande är kanske också en sorts gemenskap.

12 kommentarer:

Feffe sa...

Krisna är inte homofober. Hoppas inte att du är kristofob!?
Trångsynt är man i andras ögon nr man inte håller med om förändring. Att vara liberal verkar ibland vara att tillåta allt så länge mer än 50% av svenska folket tycker så. Är det trångsynt att inte införa barnaga igen?

AnnaX sa...

Jag menar verkligen inte att alla kristna är homofober. Långt ifrån! Däremot tycker jag det är extremt trångsynt att inte låta andra älska den som känns rätt för dem, eller gifta sig med den de vill. Att hävda att just det sätt man själv har valt att leva är det enda rätta, och vilja hindra andra från att göra andra val, det är trångsynthet för mig. Vad fick du det där med barnaga ifrån?

Feffe sa...

Menar du att KD är homofober bara för att de inte vill att homosexuella ska kunna ingå äktenskap? Varför säger du annars (i sammanhanget) att homofober har visats mer hänsyn än vad de förtjänar?

Det var ett exempel med barnaga, eftersom du var lite otydlig med din bild av trångsynthet. Frågan är vad det är att vara trångsynt och du gav ju sedan din bild.

Du har helt rätt i att man måste få älska vem man vill. Men varför måste man kunna ingå äktenskap? Vad är det för fel att kalla det partnerskap?

Kulturbäraren sa...

Du kan ju lita på att sd kommer in i riksdagen 2010 och aldrig kommer att acceptera bögäktenskap.

Gealach sa...

Jag fattar inte att det ska vara så svårt att låta folk få älska vem de vill! Vad spelar det för roll för de som inte är inblandade? Hur kan mitt liv bli sämre av att två män eller två kvinnor får gifta sig? Eller blir jag och min man mindre gifta för att de får göra det?

Anonym sa...

Feffe, hur skulle du ställa dig till att som kristen inte få kalla dig för pappa till dina barn, utan enbart "omvårdnadshavare" (eller nåt annat), därför att "pappa" är förbehållet en annan grupp i samhället (låt oss spexa till det och säga ateister)? Inga juridiska skillnader, och alla ateister bedyrar att det är precis samma sak, det är bara det där med namnet som sticker i ögonen... och det måste ni kristna väl ändå respektera?

Grejen är ju att det inte finns några skäl att ha separata begrepp. Det finns religiösa skäl, men bara i vissa samfund. Detta kan inte gärna styra övriga samhället, det hoppas jag du - häpp! - respekterar.

Feffe sa...

Visst finns del skäl att ha separata begrepp - både logiska och teistiska skäl:
Menar du att det är orättvist (diskriminerande) att inte alla som har hand om ett barn inte får kalla sig pappa? Enligt lagen menar du? En barn har väl en biologisk mamma och pappa, inte sant? Om inte den biologiska pappan (eller mamman) finns närvarande i familjen bör väl lämpligtvis den andre parten kallas för något annat. Menar du att man har två pappor? Jag förstår inte det ärligt talat. Det blir ju pappa1 och pappa2... Nu finns det såklart barn som växer upp i sådana förhållanden och de mår säkert lika bra som andra barn. Men jag menar fortfarande att äktenskapet är förbehållet man-kvinna-relationen.

AnnaX sa...

feffe: Ja, jag är rätt säker på att homofobi finns med i förklaringen till motståndet mot att låta alla välja den kärlek de själva vill.
sd-väljaren: Troligen och förhoppningsvis hamnar både kd och sd utanför. Mörkermänniskor hör inte hemma i en upplyst demokrati.
För övrigt, för att vara övertydlig: jag anser inte att alla kristna är mörkermänniskor, bara de som vill klassa andra människors kärlek som mindre värd.

Feffe sa...

AnnaX: kan du definiera homofobi? Slå upp det ordet fobi i en ordlista och du bör förstå att det inte är människor med homofobi som sitter i KD.
Kärlek kan vara lika mycket värd, men du blandar ihop det med begreppet äktenskap. Vore glad om du kan ge ett svar på frågan vad det är för fel på begreppet partnerskap.

Feffe sa...

Gealach: Jag tror inte det handlar om att man vill hindra andra från att älska varandra. Den här världen behöver mer kärlek än någonsin, men då kanske främst den medmänskliga kärleken - att man bryr sig om. En kärlek som både uppmuntrar och som säger sanningen.

Blir mitt liv sämre av att två män eller två kvinnor får gifta sig? Förmodligen inte, men det vore fel av mig att inte bry mig ett dugg och säga: "lev som ni vill och strunta i konsekvenserna" när jag tror att det spelar roll hur vi lever våra liv. Blir mitt liv sämre om någon annan blir mobbad? Spelar det någon roll om någon skattefuskar?

Du ställer jättebra frågor! Visst måste man få älska vem man vill. Men är det någon skillnad om man älskar en person av samma kön? Men var går gränsen för vad man får och inte får? Och vem bestämmer det? Är det upp till varje människa att bestämma rätt och fel? Eller är det rätt om mer 50% av svenska folket tycker så? Eller är det rätt för att riksdagen tar ett beslut på det? Vad är sanning? Ser sanningen olika ut? Jag anser att människan inte själv kan skilja på rätt och fel utan behöver något som står fast och orubbligt. För mig finns det en som är vägen, sanningen och livet.

Mitt liv är inte perfekt, inte någon människas liv på jorden förutom han som levde och dog för vår skull - Jesus.

Anonym sa...

Jag är kristen och håller inte alls med kd om något. Tycker inte att det är en stor fråga, utan tycker att kärleksbudskapet är det största.

Til Feffe vill jag säga att jag faktiskt tror att människan är kapabel att skilja på rätt och fel. Innerst inne vet vi om något är rätt eller fel och det har inget med majoriteten av folket eller regeringen att göra.

Sen är ingen av oss perfekt och jag tror att fler människor skulle behöva lära känna Jesus. Han var ju cool och radikal och det största budet enligt honom var: "Älska din nästa som dig själv".

AnnaX sa...

Anonym, du skriver precis det jag ville säga, tack!