tisdag 27 maj 2008

Min balkong

Fönsterbrädan, från vänster till höger:
Blålila penseer
Timjan
Mynta
Slätbladig persilja (frösådd och rätt späd ännu)
Krusbladig persilja
Gräslök
(basilikan får stanna inne ännu så länge)

På balkonggolvet mot räcket, vänster till höger:
En stor korg med en japansk lönn (tror jag dom heter, med små röda flikiga blad) en murgröna och en liten vit blomma som jag inte heller minns namnet på, men som doftar mycket
Två små tomatplantor
Jordgubbsplanta
Smultronplanta (båda övervintrade)
Lavendel (övervintrad och lite gles ännu)
Timjan (också övervintrad, men tät och fin redan)
Rosmarin
En lång låda med luktärtor och vaxbönor som inte kommit så långt ännu, men som ska klättra på balkongräcket, är det tänkt
En trälåda som jag försöker odla blandad sallad i, det har kommit upp en del små blad
En trappstege i trä, på övre hyllan akleja, en växt som jag fick förra året och som jag glömt vad den är (men den växer som tusan), en kärleksört, på den nedre en liten marktäckande sak som bara lite har överlevt av (men den kommer nog) och en pelargonstickling
En lite större tomatplanta

I krukor upphängda på balkongräcket:
Förgätmigej
En till av den lilla vita doftande sorten
Vit hänglobelia

I en ampel upphängd i balkongen ovanför:
Vit hängpelargonia och murgröna

Så ser det ut. Det ska bli doftande vita tobaksblommor också, men dom är så pyttesmå ännu så dom får stå i fönstret ett tag till. En chiliplanta skulle jag kunna tänka mig också.

Inga kommentarer: