söndag 10 februari 2008

Komplett vansinne

Det gnager fortfarande i mig av vrede och oro över det trettioprocentiga sparkravet på ungens skola när jag hör magister Björklund mässa i radio om hur förträfflig idén att hämta skolkande ungar med polis är.
Såklart. Komplettera med spöstraff, kanske?
Som förälder jag tycka att om man tar bort en tredjedel av resurserna från en redan ansträngd skola så är det väl inte direkt något som skapar en miljö och verksamhet som motiverar ungarna att delta mer än tidigare.... Men vad begriper jag. Det finns antagligen något i det här som jag totalt missar.
Sverige kanske blir bättre i fotboll om vi bara skicka en sju-åtta spelare till nästa VM. Militären effektivare om vi skiter i att köpa vapen åt dem. Industrin konkurrenskraftigare om vi fördubblar alla avgifter de betalar idag.
Satsa på skolan, vilket skämt. Det dväljs en hel del humorister i den där regeringen...

2 kommentarer:

Anders sa...

Man blir trött när repression mot eleverna är det enda svaret på alla frågor om skolan. Och Björklund är inte magister, utan major. Det säger kanske något.

AnnaX sa...

Ja värnpliktsvägrare hamnade ju i fängelse förut, så någon sorts logik kan väl anas här.
Fast jag är faktiskt ännu mer förbannad på att man går till val på att satsa på skolan, när det konkreta resultatet blir drastiska nedskärningar.