söndag 3 februari 2008

Revolutionen börjar bli alltmer nödvändig

Vi såg det komma, men ville inte riktigt tro det.
Nu är det sagt, i DN:
Tanken är att med stigande hyror ska merparten av de köande lämna kön, i takt med att de inser att de inte har råd att bo i de mest attraktiva områdena.
Det mest attraktiva områdena vi talar om här är alltså HELA innerstaden, och MÅNGA närförorter.
Och vi som redan bor i innerstaden då, och som inte kommer att ha råd att betala de där fantasihyrorna? Vad är det vi ska inse?
Jo, att vi inte är önskvärda här längre.
(Däremot vill moderaterna gärna att jag, när jag är deporterad till en avlägsen förort, som ensamstående mamma ska ha råd att skjutsa mina ungar i bil kors och tvärs genom staden. Då ömmar samvetet minsann, och billtullarna är diskriminerande. Men bo här, det ska jag inte.)
Jag är inte lågavlönad. Jag är rejält trångbodd enligt de flesta normer, och har varken charmig sekelskifteslägenhet, kakelugnar eller kulturkvartersutsikt. Trots mitt medelklassjobb med medelklasslön kvalar jag alltså inte in bland önskvärda innerstadsbor, eftersom jag är ensamstående förälder.
Hur pass önskvärda de som tjänar mindre än mig är, det ska vi väl inte tala om...

Inga kommentarer: