onsdag 2 januari 2008

Konsten att missa målet

Under julskyltningen hade PUB en levande installation i skyltfönstren mot Drottninggatan. Temat var missbruk, en svit med en glad förväntansfull stämning och en pysslande mamma, en sorgsen pappa som dricker, och en ledsen dotter.
Naturligtvis ville man väcka funderingar inför helgen, och alla som någon gång levt i närheten av barn och missbrukande vuxna vet vad det betyder.
Och vad händer? Föreningen Pappa Barn demonstrerar och delar ut flygblad om att bojkotta PUB!
Pappa Barn ansåg att PUB spred fördomar om män.
Jisses. Snacka om att missa målet. Visst, PUB kunde ha haft en julpysslande pappa och en supande mamma, eller kanske byta varannnan dag...
Den dag lika många mammor som pappor krökar sönder julen (vi är inte där än, och jag hoppas verkligen vi aldrig kommer dit heller) eller lika många pappor som mammor fixar julfint hemma (hoppas vi är där snart) så vore det absolut relevant. Innan dess kan jag inte för mitt liv begripa hur man kan tycka att det är en stor fråga.
Det känns lite sorgesamt för oss som tycker att jämställt föräldraskap är en av de viktigaste samhällsfrågorna i Sverige - men den där föreningen verkar ha en alltför stor dos bindgalna rättshaverister bland medlemmarna för att det ska vara riktigt lyckat. Tyvärr.
En annan som komplett missar målet är Pär Ström.
Men svenskan har åtminstone vett att prata med Lars Jalmert också, man får vara glad för det lilla.
Fler vettiga män i debatten efterlyses! För ni vill väl inte låta er representeras av Pär Ström?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gäller julskyltningen på PUB så kan det ses som en beskrivning av verkligheten, som den oftast ser ut där missbruk finns i familjebilden. Det kan också ses som att den permanentar schablonbilden av hur det är. Vilket av de två synsätten man väljer att anlägga ges ju av vad man vill uttrycka för poäng.

När det kommer till Pär Ström ach att missa målet så är det väl mest kommentatorerna som missar vad Pär säger. Han säger inte att det är kvinnorna som styr eller att feminister har fel utan att bilden som presenteras är väldigt enögd. De sammanhang där kvinnor har en sämre sits i samhället tas fram men däremot inte de sammanhang där det är tvärtom. Jag har själv inte en aning om hur det ser ut i forskarsamhället utan kan bara bilda mig en uppfattning utifrån det som syns i media och jag är tyvärr beredd att hålla med Per på grundval av det. Generellt så är det fler områden där män kommer före men det gäller inte alla och om man vill gå i riktning mot ett mer jämställt samhälle så måste båda sidor belysas.

Anonym sa...

om ni visste vad gamla och hemma mysiga många av oss är i sverige idag, de som trampar mest luft och är dyngpackade på stureplan mm, idag är ofta av kvinnligt kön och i åldern småbarnsförälder, för att inte nämna gudrun skyman, christina axen ohlin, eller vin på dunk, de mina närstående med alkoholproblem är båda kvinnor, det är stressigt idag och astrids lindgrens sverige är avlägset, det förstår väl var och en att släppa in roks (män är djur) i ett publikt skyltfönster blir vinklat, och varken kvinnor eller män känner igen sig i deras budskap, (om du kryper ner mellan lakana hos en man så sviker du saken)? Tanken, barn,jul och sprit hör inte ihop var bra. Men om man blivigt utsatt för diskriminering blir det väldigt svårt att se schablonbilden återigen manifesteras, att vara en modern pappa som tagigt hand om och haft närmast anknytning till barnet, hjälper föga hos de beslutande myndigheter, vars stolar besitts ofta av äldre generationer, samt värderingar, barn slits upp från sina invanda miljöer och placeras hos missbrukare bara när det är till mamman, för att hon är mamma, jag förstår om du har svårt att tro mig, det hade jag nog haft svårt att göra själv före jag upplevt, men så kan det väl inte gå till? om jag säger att det är vanligare att kvinnor misshandlar än misshandlas i hemmen, så tror du mig nog inte heller, en obekväm tanke ?

Anonym sa...

Men pappa-barn rabblar ju hela tiden mantrat "Bägge föräldrarna, En mamma och En Pappa" i takt med KD. Om de nu inte har den åsikten, utan istället anser att barn ska vara hos den föräldern de har de bäst hos, och slippa BÅDE missbrukande mammor och pappor, varför säger de inte det då?