söndag 20 januari 2008

Kultur är kul

Kommer äntligen iväg till Kulturhuset och den stora Araki-utställningen, en japansk fotograf som jag aldrig hört talas om tidigare (men vad vet jag om japansk fotografi?) och som var spännande att bekanta sig med. Temat kring liv, död, kretslopp kändes extra starkt dessa dagar som handlat en hel del om tomrum döden lämnar efter sig...
Bilddagböckerna var spännande, Tokyobilderna också, och matbilderna fantastiska. Han hade fotograferat alla middagar under ett år, och i ett annat projekt skildrat en stad genom mat, och det luktade, smakade, vibrerade av spännande märklig egendomlig frestande japansk mat.
Man ville bara åka dit och gå ut och äta, direkt.
Däremot hade jag lite problem med bilderna från bordelldistriktet. Sex, erotik, lust, så kallade perversiteter - fine with me, men när det handlar om prostitution är jag inte med längre. För mig går det en knivskarp gräns där.
Ruskade lite på mig och gick tillbaka till bilderna av hans döende och döda hustru, och av deras öde altan när hon var borta, och blev lite gråtfärdig igen.
Man behöver inte älska, vara överens om eller ens förstå allt.
Apropå pengar, när jag åkte uppför rulltrappan i Kulturhuset och passerade schackspelarna slogs jag av tanken på Mikael Söderlund (stadsbyggnads- och trafikborgarråd som bla a har sagt att gatukonst inte är konst eftersom ingen har betalat för den) och hans nyliberala kompisar, hur det måste svida i deras små själar om de råkar passera någon gång. För här sitter människor i olika åldrar, med olika bakgrunder och nationaliteter, och de spelar schack och möts utan att konsumera ett endaste dugg. De har inte betalat inträde, de har inte ens köpt blaskig latte, ingenting, bara mötena och spelet.
Det måste verkligen göra ont att se.
Kulturhuset är fint, fortfarande finns bekväma ställen att sitta här och där utan att man måste köpa något, och det gör folk, läser eller skriver eller pratar eller bara tittar. Och i källarvåningen häckar punk-ungarna i klasar och är rätt förtjusande.
Och nu har jag sett två bra fotoutställningar på kort tid, alldeles gratis. Det är sånt som gör att jag gillar att betala skatt.

Inga kommentarer: