onsdag 23 januari 2008

Mera män

Mansroller ja. Jag såg alltså det nya kulturprogrammet på SVT, Beckman, Ohlson och Can, och tja...
Jag gillar idén med ett svenskt tv-program där man tar samtalet på allvar, där man sitter ner och pratar och lyssnar, och alla får prata till punkt, och idén är inte att hetsa fram konflikter utan snarare att - smeka fram frågor kanske?
Det känns snudd på revolutionärt, kan man göra sånt i lilla Sverige, får det plats? Jag som trodde det bara fungerade i Frankrike, och andra större länder som tar kultur och kulturkritik på allvar.
Men varför kan de då inte nöja sig med att visa människor som samtalar, rakt av bara? Tror de inte på sin egen idé? Nu är det så jobbigt filmat att man blir trött i ögonen av att titta...
Eva Beckman vibrerar av lust att utforska mansrollen, och visst, jag tycker också det är spännande. Fast sen ska de definiera vad en bra, positiv, ja helt enkelt god mansroll är, och då blir det ju som alltid så konstigt. En man är fysiskt stark, en man står upp för sin sak och de sina. Okej för styrkan då, fast alla män är ju inte så starka, är de inte riktiga män då? Och kan inte kvinnor stå upp för sin sak? Är det inte kvinnligt?
Nej, det är där någonstans det alltid flippar ut. Att förknippa ett kön med en egenskap betyder rimligtvis att den då inte ska förknippas med det andra könet. Och då blir det fel. På gruppnivå, på individnivå. Tycker man det är viktigt att säga att det är MANLIGT att vara principfast, då kan man ju inte samtidigt säga att det är lika mycket kvinnligt, för då har man ju inte sagt något alls.
Jo, att det är mänskligt. Och att manligt och kvinnligt är ointressanta och meningslösa begrepp. Och att könsroller inte stärker individer och grupper, utan låser in och låser ut.
Därför gillar jag begreppet irrelevansfeminism, som jag snappade upp i ett forum där feminism diskuterades. Alltså: skit samma om kvinnor som grupp har 2 procent mer av ditt, eller män gör 1 procent mindre av datt. Det är irrelevant. Det betyder ändå inte att män per definition är mer lämpade att olja cykelkedjor och kvinnor att rensa böckling. Till exempel.
Nej, jag tror inte vi behöver nya mansroller, eller kvinnoroller. Jag tror vi behöver lyfta oss till ett nytt steg i utvecklingen och koncentrera oss på människorollen i stället.